برنامه‌های آلودگی هوا عمری به درازای نیم قرن در ایران دارند. اما همه آنها روی زمین مانده‌اند و آسمان از هجوم آلاینده‌های جوی تیره‌تر می‌شود. فقدان فرماندهی واحد و نبودن ریسک‌پذیری بودجه‌ای، مهم‌ترین نقطه ضعف کشور در این مسیر است.

آلودگی هوا

به گزارش همشهری‌آنلاین، در میان ده‌ها برنامه‌، هیچ‌یک کاربردی‌تر و مؤثرتر از برنامه جامع کاهش آلودگی هوای تهران و کلانشهرها نیست که در سال ۹۶از سوی شهرداری تهران به دولت پیشنهاد شد. این برنامه که سال ۹۸بار دیگر به‌روزرسانی شد، ۲میلیارد دلار منابع مالی نیاز داشت تا طی ۴سال دست‌کم نیمی از آلودگی هوا در کشور حذف شود.

اما فقدان فرماندهی واحد موجب شد هیچ نهادی نتواند از پس ۱۴نهاد مؤثر در کاهش آلودگی هوا برآید و همه دستگاه‌های مرتبط را به شکلی اثرگذار پای کار بیاورد. اکنون جای خالی فرماندهی که بتواند هم‌ اندازه رئیس‌جمهوری بر تمامی نهادهای مرتبط با مقابله با آلودگی هوا مدیریت و آنها را ملزم به رعایت دستورات کند، بیش از همیشه احساس می‌شود.

۷۵۰۰میلیارد تومان کجا و ۱۷۵۰۰ میلیارد تومان کجا؟

۳بهمن ۱۳۹۶بود که شهردار تهران در کنفرانس ملی کاهش آلودگی هوای کشور از برنامه‌ای رونمایی کرد که می‌توانست آلودگی هوای تهران را به نصف برساند و این برنامه در گام بعدی در کلانشهرهای کشور اجرایی شود.

طبق این برنامه با اختصاص ۷۵۰۰میلیارد تومان منابع مالی طی ۴سال، با اجرای یک بسته مدیریتی شامل نوسازی منابع آلاینده، کنترل آلایندگی منابع موجود با فیلترها و اقدامات مدیریتی، بخش قابل توجهی از تولیدکننده‌های ذرات معلق و گازهای سمی حذف می‌شدند. مخاطب اصلی این برنامه دولت بود که باید منابع مالی دلاری را در اختیار تهران و پس از آن شهرها قرار می‌داد. اما این برنامه با بی‌مهری مطلق روبه‌رو شد.

به‌طوری که در آذرماه سال ۱۳۹۸شهردار تهران در تریبون نمازجمعه اعلام کرد رقم این برنامه ۴ساله به ۱۷۵۰۰میلیارد تومان رسیده و شهرداری همچنان پای کار است و با در اختیار قرارگرفتن منابع مالی دلاری می‌توان این گام مهم برای حذف ۵۰درصدی آلودگی هوای تهران و کلانشهرها را عملیاتی کرد.

 گزارش کامل روزنامه همشهری، جزئیات برنامه کاهش آلودگی‌هوا و برآورد اجرای طرح به قیمت امسال را اینجا بخوانید.

منبع: روزنامه همشهری

کد خبر 578458

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha